DIY wereldkaart prikbord

IMG_3385

Hallo!
In mijn kamer heb ik al heel lang een prikbord hangen, maar zonder iets erop geprikt. Alles viel er namelijk van af als ik er iets op plakte. Daarom zat ik al lang met het idee in mijn hoofd om iets met het prikbord te doen. Hij zag er echt verschrikkelijk uit. De randen waren blauw geverfd (waarom??) en ik had toen ik ongeveer 7 was het creatieve idee om er een hartje op te tekenen. Kortom het was echt heel lelijk. Ik speelde ook al een tijdje met het idee om een wereldkaart op te hangen en dan laten zien waar ik allemaal ben geweest. Omdat ik deze week vakantie heb, zat ik maandag wat ideetjes op te doen op Pinterest. Ik zag dat mensen ongeveer hetzelfde idee hadden als dat ik had! Ik heb veel artikelen en diy’s gelezen en uiteindelijk heb ik mijn eigen draai eraan gegeven.

Vandaag laat ik jullie zien hoe ik mijn prikbord heb gemaakt!

Wat heb je nodig?

  • Een prikbord
  • Verf (ik heb mijn verf van de HEMA. Ze waren 0.95 ct. per stuk)
  • Een kwast
  • Punaises (deze komen ook van de HEMA. Ze waren 1 euro)
  • Verdere versiersels die je wilt toevoegen

IMG_3380ย  IMG_3383

Wat moet je doen?

Ik heb eerst mijn prikbord helemaal geverfd in een witte kleur. Daarna moet je het goed laten drogen. Ik heb op dinsdag geverfd en ben er op woensdag weer mee door gegaan. Zorg dus goed dat je tijd inpland voor het drogen!

Terwijl de witte verf gaat drogen heb je een plaatje nodig van de wereld. Mijn plaatje komt hier van Tumblr vandaan. Omdat mijn prikbord groter was dan 1 A4tje, heb je ook een grotere wereldkaart nodig. Ik gebruikte 2 A4tjes. Dit kon ik doen via deze site. Deze vergroot je plaatje waardoor hij op 2 A4tjes wordt geprint. Hierna volgt het moeilijkste deel. Je moet nu namelijk alle landen uitknippen/snijden. Dit doe je, zodat je dit sjabloon op je prikbord kan leggen en het later kan verven.

Als de verf droog is knutsel je even de wereld in elkaar. Zorg dat alles goed vast zit, want anders komt daar misschien verf. Ook is het handig om aan de randen tape te doen, zodat je niet uitschiet. Nu is het een kwestie van verven!

(Je ziet waarschijnlijk dat deze wereldkaart te groot is voor mijn prikbord. Ik heb maar gewoon wat stukjes weggelaten ๐Ÿ˜‰ )

IMG_3376

Als je alles geverfd hebt, moet je het papier eraf halen, want ander droogt dat op met de verf. Je prikbord ziet er dan zo uit:

IMG_3378

IMG_3377

En nu komt het leuke deel! Je kan alle punaises plaatsen waar je bent geweest. Ook kan je de rand nog versieren. Ik heb mijn blauwe rand getapet met zwarte tape. Het ziet er nu veel mooier uit!

ย 

IMG_3387

IMG_3396ย  IMG_3399

Ik ga misschien later nog foto’s om de randen doen of een mooie quote, maar voor nu hang ik hem zo op in mijn kamer ๐Ÿ™‚

IMG_3402

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en laat in de berichten achter of jij dit ook zou gaan maken!

Xoxo,

Lotte

15 gedachtes over “DIY wereldkaart prikbord

Geef een reactie

