Tentoonstelling New for Now in het Rijksmuseum

beter8991

Hallo, op de dag dat heel Nederland zich zorgen maakte over windkracht 10 en code rood, ben ik met mijn familie naar het Rijksmuseum geweest. We zijn eerst langs de hoogtepunten gegaan, zoals de Nachtwacht en het Melkmeisje. Toen we daarmee klaar waren hebben we geluncht en zijn we naar de New for Now tentoonstelling geweest. Dit is een tentoonstelling over hoe mensen beΓ―nvloed werden door mode voordat er fotografie was. Dat leek mij echt super leuk, omdat ik van mode en het bezoeken van musea houd. Lees meer om alles over de collectie te weten te komen!

Disclaimer: Ik heb foto’s met mijn IPhone gemaakt. Ze zijn niet super slecht, maar de kwaliteit is niet helemaal top. Ik was mijn camera vergeten… Lekker handig πŸ™‚ beter816

Ik ben trouwens al vaker naar het Rijksmuseum geweest, dus zijn we wel langs de hoogtepunten gegaan, maar we hebben er niet echt lang bij stilgestaan.

collage amsterdam

We zijn dus eerst langs alle hoogtepunten geweest. Ik heb er hier nog een paar voor jullie op een rijtje gezet. Je merkt echt wat de ‘beroemde’ schilderijen zijn, want daar stonden veel mensen omheen. Maar er waren ook heel veel schilderijen die ik persoonlijk misschien wel even mooi vond en daar was het dan weer rustig.

beter830

Ook zijn we langs de bibliotheek van het Rijksmuseum geweest, echt super mooi! Elke keer weer als ik het zie, vind ik het echt prachtig. Je ziet allemaal oude boeken en door een glas in lood raam komt dan al het licht naar binnen, echt heel mooi!

Na deze route zijn we gaan lunchen en daarna zijn we doorgegaan naar de New for Now tentoonstelling.

beter844beter847beter848

Zoals je aan de tekst kan zien, gaat deze tentoonstelling over hoe mode werd verspreid na 1500. Ze hadden namelijk geen camera’s, dus moest alles getekend worden. De bladen die hieruit ontstonden, waren de eerste modebladen, de voorlopers dus van Vogue of Elle.

beter852beter857beter854

Overal hingen jurken en kapsel wat toen in de mode was. De boekjes in de vitrine hierboven waren een van de eerste modebladen. Hierin stonden dan de tekeningen. In plaats van modefotograaf, waren er dan ook modetekenaars. De meeste kwamen uit Frankrijk.

beter868 beter863Β beter865

beter882 beter878 beter876

Wat heel leuk was om te zien, was dat je de mode van prinsessenachtige jurken naar een hele andere vorm zag veranderen. Ook werden meteen de vrouwen anders getekend.

beter888

beter897 beter883

Deze tekening hierboven stond overal bij de reclame van de tentoonstelling. Eerlijk gezegd zou ik een andere hebben gekozen, want dat staat wat vrolijker πŸ™‚

Ik vond de tentoonstelling echt super leuk om te bekijken, omdat je echt de mode ziet veranderen. Het is alleen niet een hele grote tentoonstelling, je bent binnen 15/20 minuten weer klaar met kijken. Dat vond ik wel jammer, want ik had wel graag meer willen zien. Als je erg van mode houdt en tijdschriften, zou ik zeker gaan, maar houdt er rekening mee dat je niet de hele dag aan het kijken bent!

Wat vinden jullie van de tentoonstelling? En zouden jullie gaan? Laat een reactie achter!

Xoxo,

Lotte

6 gedachtes over “Tentoonstelling New for Now in het Rijksmuseum

Geef een reactie

